Pierwsze dzwonki już za nami, lekcje organizacyjne także. Można powiedzieć, że już na poważnie zaczęła się szkoła. Nauka do sprawdzianów, kartkówek czy kolokwiów zacznie spędzać sen z powiek wielu uczniom, a niebawem także studentom. Jeśli jesteś rodzicem, nauczycielem lub uczniem/studentem, ten artykuł jest dla Ciebie.
Kilka rad, o tym, jak ułatwić sobie naukę.
Dbaj o zdrowie
- Pamiętaj o diecie bogatej w witaminy i minerały, które wspomagają pracę Twojego mózgu. Szczególnie wskazane są: orzechy, produkty pełnoziarniste, suszone owoce, ryby, jajka, gorzka czekolada, pestki i nasiona. Jedz warzywa (szpinak, awokado, strączkowe) i stosuj zrównoważoną, zdrową dietę.
Więcej o diecie dla mózgu znajdziesz tu: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-od-superdiety-do-supermozgu - Nie zapomnij o wodzie i wietrzeniu pomieszczeń!
- Śpij regularnie, o stałych porach, wysypiaj się – zmęczony mózg wcale nie zechce z Tobą współpracować. Po południu możesz dodatkowo uciąć sobie małą drzemkę, która ułatwi zapamiętywanie materiału, zwiększy kreatywność. Pamiętaj jednak, żeby drzemka pozostała drzemką – max. do 18.00 i nie dłużej niż 30 minut.
- Praktykuj aktywność fizyczną – spacery, sport pomagają się dotlenić.
- Ogranicz stres i korzystanie z komputera. Stresujące sytuacje pochłaniają bardzo dużo cennej energii, a praca przy komputerze wbrew pozorom bardzo obciąża i pochłania nasz umysł. Jeśli masz za dużo stresu – szukaj sposobów jak go ograniczyć, jeśli nie wiesz jak to zrobić – szukaj wsparcia (przyjaciele, rodzina, psycholog).
Emocje są ważne
- Zadbaj o swoje nastawienie do nauki. Jeśli siadasz do książki z myślą o tym, że będzie nudno albo, że nic nie zapamiętasz – tak będzie. Będziesz się nakręcać.
- Zainteresuj się tym, czego się uczysz, szukaj dodatkowych ciekawych informacji. to sprawi, że będziesz czuć się dobrze przy nauce, będziesz mieć więcej motywacji. Dodatkowo pozytywne emocje pomogą Ci zapamiętywać. Niech nauka będzie jak podróż odkrywcza.
- Ucz się z innymi, działaj – im więcej się dzieje, im więcej śmiechu, (ale także innych emocji, np. smutek kiedy nauka historii mówi nam o trudnych wydarzeniach z przeszłości) tym lepiej pamiętamy.
Wykorzystaj zmysły
- Nie wkuwaj bezmyślnie z kartek wypełnionych tekstem.
- Pamiętaj o używaniu kolorów, obrazków, symboli. Lewa półkula odpowiada za logiczne myślenie i mowę/słowa, a prawa za kreatywność, barwy, obrazy. Jeśli chcesz efektywniej się uczyć – wykorzystuj obydwie półkule. Wtedy w mózgu tworzy się więcej połączeń.
- Wykorzystaj także ruch (możesz się uczyć chodząc, albo chodzić do określonych miejsc gdy informacja dotyczy jakiegoś tematu). Także smak i zapach mogą wspomagać uczenie się.
Pamiętaj o systematyczności, regularności i … przerwach
- Rób częste przerwy – wtedy umysł ma czas, żeby przetworzyć materiał – dzięki temu lepiej zapamiętasz.
- Powtarzaj często, ale nie przemęczaj się
- Nowy materiał dokładaj stopniowo, wracaj także do rzeczy, których uczyłeś się wcześniej
- Zaplanuj uczenie się. Podziel na mniejsze części. Najpierw ucz się ogólnych rzeczy, bardziej podstawowych (możesz rozrysować zakres wiedzy do sprawdzianu czy egzaminu). Potem przechodź do bardziej szczegółowych zagadnień (dopasowuj je do ogólnej mapy całego materiału).
Stosuj mnemotechniki
- Używaj technik zapamiętywania, gdy masz do przyswojenia trudny materiał, który „nie wchodzi”.
- Twórz wierszyki, piosenki, rysunki, mapy myśli, bajki, pałace pamięci. Baw się w skojarzenia.
Łącz z tym, co już wiesz
- Zastanów się czy nowe informacje są podobne do tego co już wiesz albo jak mogą się z tym wiązać.
- Szukaj związków między wiedzą książkową a życiem codziennym
Staraj się zrozumieć i wyciągać wnioski
- Zrozumienie materiału wydaje się pewnie bardziej czasochłonne niż jego bezmyślne wkucie. Tak naprawdę materiał, którego nauczysz się ze zrozumieniem zapamiętasz na dużo dłużej. Dzieje się tak dlatego, że rozumienie sprzyja tworzeniu nowych połączeń w mózgu i zapamiętywaniu ścieżek dotarcia do materiału.
- Uczenie się bez zrozumienia jest jak przejście drogi do pewnego miejsca z zasłoniętymi oczami, gdy ktoś nas prowadzi i przyprowadza z powrotem. Uczenie się ze zrozumieniem jest jak przejście tą samą drogą z otwartymi oczami, patrząc co jest po drodze, a potem samodzielny powrót. Jak myślisz – w którym przypadku będzie Ci łatwiej trafić ponownie do tego samego miejsca?
- Twórz więc mapy myśli i mapy wiedzy, schematy. Rozrysowuj, zdawaj mnóstwo pytań i znajduj odpowiedzi. Zaciekaw się tym, czego się uczysz. Nauka stanie się nie tylko łatwiejsza, ale też przyjemniejsza.
Znajdź użyteczność
- Zastanów się do czego ta wiedza może Ci się przydać. Do czego możesz wykorzystać nowe informacje.
- To, co uważamy za bezsensowne i bezużyteczne szybciej nam umyka, bo nasz mózg jest zaprogramowany tak, by odrzucać to, co uważamy za informacyjne śmieci.
Ucz innych
- Gdy opowiadasz innym o tym, czego się nauczyłeś zapamiętujesz zacznie więcej.
- Dzieje się tak dlatego, że gdy uczymy innych musimy przetworzyć materiał na różne sposoby. Wykorzystujemy zmysły, używamy mowy, słuchu (słyszymy to co mówimy), często wzroku (zerkamy do książki, gdy czegoś nie jesteśmy pewni). Rozmawiając z innymi wyobrażamy sobie mimowolnie to o czym mówimy, żeby lepiej o tym opowiedzieć. Często też ludzie zadają nam pytania. Żeby na nie odpowiedzieć, musimy się zastanowić, czasem poszukać, a to zmusza nas do dodatkowego przetworzenia wiedzy.
- No i oczywiście towarzyszą nam emocje (zadowolenie, satysfakcja), gdy tłumaczymy coś innym.